Zien honden goed in het donker?

Ik heb gisteren iets vreemds meegemaakt met mijn hond. We waren op een veld zonder verlichting, en mijn hond ging als een dolle rondrennen en janken. Hij kwam niet naar me toe ondanks mijn geroep, maar rende gewoon langs me heen terwijl hij door bleef janken. We raakten hem zelfs kwijt, en hij kwam pas weer naar ons toe toen we bij een lantaarnpaal gingen staan. Heeft hij ons niet kunnen zien??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien ging de hond achter een veldmuisje aan !? Of de hond raakte een stekel van een egel !? Of een insect , er zijn nu veel hommels en wespen die half versuft (door de koude ) nog gemeen kunnen steken :(

Antwoorden (3)

Ja. Honden zien beter in het donker dan mensen.

De wilde familieleden en de voorouders van onze hond zijn / waren actief in de schemering om te jagen en het is daarom voor hen van belang dat ze goed zicht hebben in het donker. Honden hebben deze eigenschap nog steeds. Er zijn 3 redenen waarom honden beter zien in het donker.

Waarschijnlijk was jouw hond afgeleid door allerlei dingen (beestjes enzo)
die hij wel kon zien en jij niet. Misschien was ie op jacht of bang van iets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ En de hond veel beter dan de mens,dus ik vermoed dat hij eerst iets gehoord heeft.
Hij zal iets geroken hebben. In het donker verschijnen er allerhande dieren die er overdag niet zijn of zich verstoppen en pas op pad gaan in de schemering. Egels bijvoorbeeld. Misschien heeft hij zelfs zijn neus aan een egel geprikt, kan goed al getuigt het niet van veel intelligentie. Als hij dan schrikt en het is hem totaal onbekend, dan heeft hij tijd nodig om tot zichzelf te komen.
Ivana
10 jaar geleden
Nee, honden zien in het donker niet bijzonder goed, ook is het gezichtsveld beperkt. Een goed gezichtsvermogen hebben bijvoorbeeld katten en andere nachtdieren.
Om het fijne ervan te weten kun je http://www.solferino.nl/index.php/algemene-info/het-oog-van-de-hond raadplegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Precies, plus.
Eerst zijn neus, zeker in het donker.