M'n kippen pikken hun eieren kapot, hoe leer je hun dat af?

ik vraag me ook af als ik ze een ei uit laat broeden (om een kuiken te krijgen ) of zij dan ook die eieren kapot gaan pikken?
Wie weet er of ze dan die eiren kapot gaan pikken?
En wie weet er hoe je dat kippen af leert?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nepeieren zijn gemaakt van steen, kalk of plastic en zijn in o.a. bruin en wit te koop. Het is een effectieve en doeltreffende oplossing. Leg het nepei in het broedhok of op de broedplaats van de kippen. De kip zal dan tegen het onechte ei aanpikken, maar krijgt er geen smakelijke beloning meer uit, waardoor de gewoonte in veel gevallen zal verdwijnen.
Een andere variant van het fopei is een ei leeg blazen en dit vullen met iets dat kippen erg vies vinden, zoals mosterd. Dit mag uiteraard geen giftige of ongezonde stof zijn. Wanneer de kippen de vieze smaak proeven na het pikken, zullen ze het al gauw afleren.
Door het snel wegnemen van de gelegde eieren uit het legnest kan het probleem opgelost en ook voorkomen worden. Wanneer kippen minder mogelijkheden krijgen om het ei kapot te pikken, zullen ze het uiteraard ook minder doen. Daarnaast zal een kip de beloning die hoort bij het kapot maken van het ei vergeten, wanneer deze het een tijd lang niet meer heeft kunnen doen. Voorkom te allen tijde dat er meerdere eieren in één legnest of broedplaats liggen.

Een andere makkelijke methode om het eieren pikken te voorkomen, is door gebruik te maken van een speciaal ‘wegrol’-legnest. Deze legnesten zijn zelf te maken maar ook te koop als kunststof en metalen varianten (de kunststof heeft, vanwege de verminderde kans op bloedluis, de voorkeur). De kippen leggen de eieren op het speciale nest en de eieren rollen vanzelf in een bakje dat niet bereikbaar is voor de kippen. In deze bakjes kunnen meerdere eieren verzameld worden.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je fantastisch antwoord;)
Antoni
7 jaar geleden
De complimenten komen naar mijn mening toe aan de maker van de website http://www.kippenziekten.nl/eieren-pikken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb zelf ooit een hen gehad die de eieren kapot pikte. Een stenen ei hielp niets, zat de hele dag te pikken en bij het eerstvolgende echte ei werd dat weer kapot gepikt.. Heb toen ook een ei leeggeblazen en met (extra hete) Tobasco (rode pepersaus) gevuld. Ik dacht nog "zo die zal ik krijgen, de rotzak". Maar. alle kippen, inclusief haan hebben er heerlijk van zitten smullen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super,dankjewel!

Andere antwoorden (1)

kippen beginnen meestal met eieren pikken als ze vitaminen tekort hebben proteïne en calcium bij voeren wil ook nog wel eens helpen samen met de fop eieren