Hoe komt het dat bomen CO² uit de lucht halen?

zie vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

dat komt idd door fotosynthese. De bladeren van van de bomen hebben huidmondjes. Door de huidmondjes nemen ze co2 uit de luct op. Hierdoor kunnen ze fotosynthese doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt doorfotosynthese dat bevind zich in de bladeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat komt door fotosynthese
Fotosynthese is een proces waarin lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolhydraten, zoals glucose. Het proces komt voor in planten en sommige bacteriën. Op sommige bacteriën na, gebruiken alle fotosynthetiserende organismen naast koolstofdioxide ook water om deze suikers te maken. Fotosynthetiserende organismen worden ook wel autotrofen of fotoautotroof genoemd. Autotrofe organismen zijn in staat om zichzelf van energie te voorzien en kunnen zichzelf synthetiseren uit de abiotische componenten: anorganische stof (w.o. water en koolstofdioxide) en licht. Hierdoor zijn ze onafhankelijk van andere organismen voor hun bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bomen ademen co2 in en ademen gewoon lucht weer uit en bij mensen is dat andersom het geldt trouwens voor alle planten en bloemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon lucht ?!? Zuurstof zul je bedoelen!
Het gebeurt alleen in groene plantendelen onder invloed van (zon-)licht, zoals timslangen hierboven perfect uitlegt.
Dat komt door fotosynthese. Dit vindt plaats in de bladgroenkorrels (hierdoor zijn de bladeren groen) van een plant. Het is eigenlijk een heel ingewikkeld proces. Het bestaat grofweg uit twee processen. De lichtreactie en de donkerreactie. Tijdens de lichtreactie wordt H2O (water) onder invloed van licht omgezet tot zuurstof, waarbij energie vrijkomt. In de donkerreactie wordt deze energie gebruikt om CO2 om te zetten tot glucose/aminozuren/vetzuren/polysachariden. Zo komt de plant (gedeeltelijk) aan zijn voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bomen, en alle planten(Dus organismen met bladgroenkorrels in de cellen) hebben glucose nodig voor de nacht(wanneer er dus geen zonlicht is)
De formule:
6CO2 + 6H2O ==> C6H12O6 + 6O2
Je moet er in gedachte bij lezen dat ze gebruik maken van (zon)licht. Dus om deze reactie te krijgen, is er zonlicht nodig! C6H12O6 is ookwel bekend als Glucose. De planten gebruiken deze glucose voornamelijk 's nachts op(wanneer er dus geen zonlicht is)

Die O2 geven ze dan af via de huidmondjes. CO2 wordt ook via de huidmondjes opgenomen...