Waarmee kan je het beste een soldeerbout punt schoonmaken?

Het overtollig soldeertin dan!

Het is voor onderweg, gassoldeerbout, dus geen nattigheid of sponsje. Iets van een doekje of zo wat je compact zou kunnen meenemen?

Toegevoegd na 6 minuten:
dus voor als de soldeerbout nog heet is en de tin ook al verouderd is (wat redelijk snel gaat).
Afslaan is geen optie, daar ik de omgeving netjes wil houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Op het moment dat de bout nog warm is, en de soldeer die op de punt zit nog zacht is, kun je het afvegen aan een doek. Zodra bout afkoelt wordt de soldeer op de punt natuurlijk hard en is het moeilijker te verwijderen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor doek raad je me aan. Ik gebruik nu een oude sok, maar die rookt snel naar verbrand. Ik zoek dus naar iets beters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
n oude theedoek,iets van katoen.en je moet niet over n hele hete bout heen wrijven met n sok,die smelt dan direkt en ben je nog verder van huis met je schoonmaak.

Andere antwoorden (8)

ik laat de bout afkoelen en haal er een schuurpapiertje langs.
daarna doet hij het nog beter lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een 'gewone' soldeerbout is dat ok, maar met die gecoate tips niet, die gaan daarvan stuk.
(overigens geen min van mij).
n stukje flexibel schuurpapier.fijne korrel .als er veel soldeertin aan zit t beste nog even weer opwarmen en dan eraf laten lekken.stukje papier als t nog niet helemaal afgekoeld is kan je ook gebruiken,maar pas dan wel op met je vingers dat de bout niet meer heel erg heet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een hete bout gebruik ik een (roer)houtje om het overtollige tin er af te strijken.
Oxide kan bij een koude bout met een stukje schuurlinnen verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik een natte spons om de hete bout schoon te maken. Werkt perfect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle antwoorden zijn een goede oplossing, als je schuurpapier gebruikt en je hebt de punt weer blank moet je de bout wel ff opnieuw vertinnen anders gaat hij slechter werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
opwarmen tin aan doen en afvegen met een vot
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben misschien wat onverschillig maar als hij koud is met schuurpapier een fijne ijzervijl en al ik dat niet bij de hand heb even over de stoep of langs een steen gaat ook prima en als hij warm is afschudden in het aanrecht of op een krant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar de punt vaak een metalen hoedje heeft tegen het inslijten mag je hem nooit met een schuurpapiertje schoonmaken. De enige mogelijkheid is de nog hete bout afvegen met een linnen doekje en/of een nat sponsje als die voorradig is.